headerragertjes
kindertandheelkunde
sliderbehandelingbleken

Behandelingen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest voorkomende behandelingen. Mochten er nog vragen zijn, stel deze gerust wanneer u in de praktijk bent.

Controle
Wij streven naar een gezonde mond. Door middel van een periodieke controle en preventie op maat proberen we problemen te voorkomen. Tijdens de controle worden alle tanden en kiezen en slijmvliezen nagelopen. We letten op de gezondheid van het tandvlees en de mate van mondhygiëne. Mogelijkerwijs wordt er wat tandsteen verwijderd of een afspraak ingepland bij onze preventie assistente of mondhygiëniste. We checken of er gaatjes aanwezig zijn en of er functionele tandheelkundige problemen zijn. Indien nodig worden er röntgenfoto’s gemaakt. Bij kinderen letten we ook op de wisseling van de tanden en kiezen en schatten in of een beugel in de toekomst nodig is. En uiteraard is er ruimte voor een gezellig gesprek.
Mondhygiëne en parodontologie
Ontstoken tandvlees kan verschillende oorzaken hebben. Maar een belangrijke oorzaak van tandvleesproblemen is de mate van mondhygiëne. Tandplaque bestaat voor een groot gedeelte uit bacteriën die een ontstekingsreactie in gang zetten. Het tandvlees wordt dik, rood en bloed gemakkelijk. Wanneer de tandplaque niet goed verwijderd worden door poetsen, flossen, stoken en ragen, kan de ontsteking zich uitbreiden van het tandvlees naar het onderliggende bot en ook het bot aantasten. Dit noemen we parodontitis. Wanneer dit niet goed behandeld wordt, kunnen tanden en kiezen los gaan staan. Voor begeleiding en/of een uitgebreide gebitsreiniging kan verwijzing naar onze mondhygiënist Gineke of onze preventie assistente Alice geïndiceerd zijn.
Kindertandheelkunde
De nadruk ligt bij kinderen zeker bij preventie en het voorkomen van problemen. Mocht een behandeling toch nodig zijn, vraagt dit vaak om een andere aanpak. Eerlijkheid is daarbij een essentiële factor.  Doe wat je zegt en schep geen valse verwachting, dat geeft vertrouwen. Daarnaast hanteren we diverse technieken om de behandeling zo aangenaam mogelijk te maken.
Wortelkanaalbehandeling
De zenuw van uw tand of kies kan ontstoken raken of afsterven. Dit kan gebeuren door een ongeval of door overbelasting, maar ook ten gevolge van een groot gaatje. De tand of kies kan hierdoor pijn geven, drukgevoelig zijn en hevig reageren op warm en koud. Een wortelkanaalbehandeling kan dan nodig zijn. De holte in de tand of kies wordt toegankelijk gemaakt om het ontstoken weefsel te verwijderen. Daarna wordt het wortelkanaal opgevijld met kleine vijltjes, steeds iets breder om zo het wortelkanaal goed te kunnen spoelen met een desinfecterende vloeistof. Uiteindelijk wordt het kanaal en tand of kies weer gevuld.
Kroon en brugwerk

Een kroon is een kapje van porselein dat precies over een afgeslepen tand of kies past. Het kapje zit op de tand of kies vastgelijmd. Door een kroon krijgt de tand of kies zijn oorspronkelijke vorm en functie weer terug. Een kroon kan nodig zijn als er onvoldoende houvast is voor een vulling of om de tand of kies te beschermen tegen breuk na bij voorbeeld een wortelkanaalbehandeling.

Een brug wordt gemaakt ter vervanging van één of meer ontbrekende tanden en/of kiezen. Een brug bestaat uit twee of meer kronen die op pijlers passen en een brugtussendeel hebben ter vervanging van de ontbrekende tand of kies.

kroon

brug

Prothese - kunstgebit

Wanneer u meerdere tanden of kiezen mist, dan heeft u daar in het dagelijks leven mogelijk hinder van. Problemen met praten , lachen, kauwen en afbijten kunnen zich voordoen. Voor herstel van functie zijn diverse behandelopties mogelijk, waarvan een kunstgebit er één is. Een kunstgebit kan één of meerdere tanden en/of kiezen vervangen. Dit kan een plaatje van kunsthars zijn, of een frame prothese met metalen ankers voor meer houvast. Indien er helemaal geen tanden en kiezen meer aanwezig zijn, kan eventueel meer houvast worden verkregen door een kunstgebit te maken wat je vastklikt op implantaten.

Implantaten

Een implantaat kunt u het beste zien als een soort kunstwortel. Het vervangt een afwezige tandwortel; dat is het deel van een tand of kies dat in de kaak zit. Het is gemaakt van een lichaamsvriendelijk materiaal zoals titanium. Het wordt als een schroef in de kaak gebracht en biedt houvast voor een kroon, een brug of een overkappingsprothese. Voor het plaatsen van een implantaat word u verwezen naar een tandarts-implantoloog of kaakchirurg. De kroon of brug op het implantaat wordt door uw tandarts vervaardigd in samenwerking met een tandtechnicus. Voor het plaatsen van een implantaat is het belangrijk dat er voldoende kaakbot is in hoogte en breedte en dat het kaakbot en tandvlees gezond is. Roken heeft een nadelige invloed op het succes van de behandeling.

Bleken
De kleur van uw tanden wordt bepaald door de dikte van het glazuur en het onderliggende tandbeen. De kleur van de tanden en kiezen kunnen ook beïnvloed worden door verkleuring van buitenaf door bijvoorbeeld aanslag en tandsteen. Wanneer een witter gebit wenselijk is, kan een bleekbehandeling een oplossing bieden. Vooraf beoordelen wij of dit mogelijk is en bepalen we de beginkleur. Na een gebitsreiniging maken we dunne  individuele transparante gebitslepels waarmee u thuis de tanden bleekt met behulp van bleekgel.
Orthodontie
 Vaak komt het voor dat tanden en kiezen niet recht staan en daardoor niet goed op elkaar passen. Aangeboren afwijkingen, genetische invloeden of verworven mondgewoonten kunnen oorzaak zijn van een afwijkende stand. Indien het wenselijk is om deze afwijkende stand van tanden en kiezen te corrigeren kan er worden gekozen voor verwijzing naar de orthodontist. Wij werken nauw samen met orthodontiepraktijk Katwijk.
Controle

Mondhygiëne en parodontologie
Kindertandheelkunde

Wortelkanaalbehandeling

Kroon en brugwerk

Prothese - kunstgebit

Wanneer u meerdere tanden of kiezen mist, dan heeft u daar in het dagelijks leven mogelijk hinder van. Problemen met praten , lachen, kauwen en afbijten kunnen zich voordoen. Voor herstel van functie zijn diverse behandelopties mogelijk, waarvan een kunstgebit er één is. Een kunstgebit kan één of meerdere tanden en/of kiezen vervangen. Dit kan en plaatje van kunsthars zijn, of een frame prothese met metalen ankers voor meer houvast. Indien er helemaal geen tanden en kiezen meer aanwezig zijn, kan eventueel meer houvast worden verkregen door een kunstgebit te maken wat je vastklikt op implantaten.

Implantaten

Bleken